۱۳۸۹/۰۱/۲۳

اخبار دوشنبه 12 آوريل 2010 - 23 فروردین 1389 - خبرهای روز –

اخبار دوشنبه 12 آوريل 2010 - 23 فروردین 1389 - خبرهای روز –
تیترهای اول
بهار در تیتر اصلی خود نوشته "احمدی نژاد: پنج میلیون نفر از تهران بروند"، ابتکار با تیتر "برنامه ویژه انتقال جمعیت پایتخت" همین خبر را آورده و جام جم هم نوشته "پنج میلیون نفر باید از تهران بروند".
آرمان از قول هاشمی رفسنجانی در تیتر اول خود نوشته "در صورت ضرورت به نماز‌جمعه‌ می‌آیم".
"تهدید هسته ای آمریکا علیه ایران قابل گذشت نیست" به نقل از رهبر جمهوری اسلامی عنوان اصلی کیهان است، "دنیا نباید از سخنان تهدید آمیز رییس جمهور آمریکا بگذرد" تیتر روزنامه جمهوری اسلامی، خراسان از همین منبع نوشته "تهديد رئيس جمهور آمريکا به استفاده از سلاح اتمي عليه ايران رسوا کننده و به ضرر آن هاست"، رسالت نوشته "تهدید اتمی ایران بیانگر شرارت آمریکاست" و تهران امروز با تیتر "آمریکا شریر و غیرقابل اعتماد است" همین گفته را منعکس کرده است.
"دو پيشنهاد جديد براي يارانه‌ها" گزارش اصلی دنیای اقتصاد است، "احتمال سوال از رئيس جمهور به دليل توقف قانون هدفمند کردن يارانه ها" تیتر مردم سالاری است، جهان صنعت از قول رییس کمیسیون مجلس نوشته "بهمنی مستنداتش را ارائه دهد" و پول از "مناظره معاون و اقتصاددان" خبر داده است.
گزيده مقالات
گفتگو بر سر ایران
دکترعلی‌خرم در مقاله ای در آرمان نوشته دو کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن و خلع سلاح هسته‌ای در ایران قابل مقایسه با یکدیگر نیستند و جایگاه هر کدام متفاوت است. پیش از آمریکا، روسیه اجلاسی مشابه را در اسفند ماه سال گذشته برگزار کرد، آمریکا، روسیه و انگلیس خود را امین معاهده ان پی تی می‌دانند و در نتیجه از زاویه وظایف خود به مباحثی چون امنیت هسته‌ای، سلاح هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای می‌پردازند.
به نوشته این دیپلمات با سابقه ایران قصد دارد حساسیت خود را نسبت به نابودی کامل تسلیحات هسته‌ای و ایجاد مناطق عاری از سلاح هسته‌ای نشان دهد و کنفرانس خلع سلاح تهران نیز همین هدف را دنبال می‌کند. تهران در عین حال تلاش دارد. علی‌رغم تلاش‌های غرب برای نشان دادن انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سوی تسلیحاتی شدن، با برگزاری اجلاس‌هایی در زمینه خلع سلاح و زمینه سازی برای اوج‌گیری همکاری کشورها در این زمینه مخالفت خود را با تسلیحاتی شدن برنامه هسته‌ای کشور نشان دهد.
در مقاله آرمان آمده بررسی وضعیت هسته‌ای ایران در زمره مباحث کنفرانس امنیت هسته‌ای در واشنگتن نخواهد بود اما این کنفرانس می‌تواند در یکدست سازی استدلال جهانی پیرامون زیان‌های اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و ابراز حساسیت جامعه جهانی در برابر کشورهای مظنون به تلاش برای دست یابی به سلاح هسته‌ای نقش مهمی داشته باشد.
سخنرانی راهکار خوبی نیست
جهان صنعت در سرمقاله خود نوشته سال‌هاست که شاهد مخالفت دولتمردان آمریکایی با ایران هستیم و این سوال برایمان مطرح است که چرا واشنگتن در عصر ارتباطات با انواع سلاح‌ها به ایران می‌تازد و کم‌کم در گام‌های تازه‌تر، تهدید‌های تازه‌ای بر جنگ افروزی اتمی علیه ایران دارد اما هیچ مرجع و محکمه‌ای از مظلومیت ایران در این بخش دفاع نمی‌کند.
به نوشته این روزنامه باید ریشه دشمنی‌ها را بهتر شناخت و بهتر دریافت که غرب به دنیایی غیر از دنیای وابسته به خود میدان نمی‌دهد و به هر طریقی راه آن را خواهد بست. در این صورت باید گفت اگر غرب بهانه انرژی اتمی ایران را هم نداشت به مستمسک دیگری می‌آویخت تا ما را به زانو درآورد. چه فرقی دارد روزی با تحریم و روزی دیگر تهدید و حتی حمله نظامی!
سرمقاله جهان صنعت نتیجه گرفته حساسیت عملکرد جمهوری اسلامی در این شرایط حساس بیش از گذشته شده و سخنرانی صرف دیگر راهکار خوبی در این بحران فانتزی (از نوع آمریکایی) نیست. باید دیپلماسی فعال ایران در خنثی‌سازی توطئه آمریکا را جدی‌تر بگیریم و سیاق استقلال را با مخالفت صرف اشتباه نگیریم. نیک می‌دانیم که ایرانی می‌تواند اما بدانیم که این استراتژی است که توانستن را به یک پیروزی تبدیل می‌کند.
حمله از ترس
مدیر روزنامه کیهان در سرمقاله این روزنامه به شدت به رییس جمهور آمریکا تاخته و با عنوان هائی تند و زننده از وی یاد کرده و به یاد خوانندگان آورده که روزنامه تحت مدیریت وی زمانی با بهره گيري از آموزه هاي امام و خلف حاضر او درباره ماهيت آمريكا با تيتر «آن باز در لباس كبوتر آمد!» به استقبال رياست جمهوري او رفت.
سرمقاله کیهان با این تاکید که ديروز وقتي با تهديد اتمي آمريكا آنچه را كه آقا در خشت خام ديده بودند، همه جهانيان در آينه شفاف مشاهده كردند نوشته اظهارات اخير اوباما قبل از آن كه قلدرمآبانه باشد، نشان دهنده وحشت از اقتدار جمهوري اسلامي است.
حسین شریعتمداری در این مقاله نوشته هرچند ايران اسلامي درپي توليد و بهره گيري از سلاح هسته اي نيست ولي استفاده از سلاح اتمي در دنياي امروز نمي تواند يكجانبه باشد و از كجا معلوم كه آمريكا در خاك خود با حملات تلافي جويانه مشابهي روبرو نشود؟ سلاح هسته اي كه فقط در اختيار آمريكا نيست. هم اكنون صدها موشك با كلاهك هاي ويران كننده هسته اي به سوي آمريكا نشانه رفته است.
حیثیت افراد و مقامات
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به نقل از یكي از مشاوران رئيس جمهور نوشته هيچكس حق ندارد حيثيت افراد خصوصا كساني كه مسئوليت رسمي دارند را اينگونه بي پروا خدشه دار كند. و اضافه کرده به اصل اين سخن كمترين ايرادي وارد نيست هرچند از گوينده آن مي توان پرسيد شما در طول 5 سال گذشته يعني از آغاز تبليغات انتخابات رياست جمهوري نهم تا امروز كه بسياري از مقامات رسمي دولتي از صدر تا ذيل و قلم هاي مسموم و زبان هاي بي پرواي آنان و حاميان آنان اتهامات سنگيني به بزرگترين شخصيت هاي رسمي و انقلابي و روحاني و غيرروحاني اين نظام وارد كردند و مي كنند چرا سكوت كرديد.
به نوشته این روزنامه اگر در سال هاي گذشته قوه قضائيه به وظيفه خود در برخورد با اتهام زنندگان و آلوده كنندگان فضاي سياسي كشور برخورد قانوني مي كرد اكنون با چنين مشكلاتي در جامعه مواجه نبوديم . دستگاه قضائي ما خوشبختانه از قضات شريف متدين و متعهد فراواني برخوردار است كه اگر امكان فعاليت مستقل و قضاوت عادلانه را داشته باشند مي توانند به وظايف ذاتي و تعريف شده قوه قضائيه عمل كنند و كشور را از مشكلات زيادي كه در اثر بي توجهي به قانون و اخلاق پديد آمده نجات دهند.
روزنامه جمهوری اسلامی تاکید کرده فراهم ساختن زمينه هاي چنين فعاليتي از وظايف رئيس قوه قضائيه است اقدامي كه مستقيما با امنيت اخلاقي و اجتماعي جامعه سروكار دارد و زمينه ساز امنيت سياسي و جلوگيري از خودكامگي ها استبداد و مفاسد اقتصادي و انحرافات فرهنگي نيز مي شود.
اختلافات دولت و مجلس
بهار نوشته اختلافات مجلس و دولت، حکایت امروز و دیروز نیست. شاید زمانی که مجلس هشتم با طیف اکثریت اصولگرا صندلی های بهارستان را از آن خود کرد، بسیاری گمان می کردند با همراهی همه جانبه آنان، مجلس و دولتی یکدست به وجود آید که این امر می توانست به ضرر همگان باشد. اما با گذشت اندک زمانی آرام آرام نشانه هایی مبنی بر ناهماهنگی در روابط این دو قوه اجرایی و قانونگذاری آشکار شد.
به نوشته این مقاله برخلاف تصور بسیاری که گمان می کردند بیشترین برخوردها میان دولت و طیف اقلیت مجلس صورت خواهد گرفت اما بخش اصلی اعتراضات به سیاست های کلان اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دولت از سوی چهره های شاخص اصولگرایان در مجلس مطرح و با جدیتی آشکار پیگیری شده است.
بهار معتقدست در این جنجال ها که بی شک قسمت عمده زیان آن نصیب ملت خواهد شد، به مثابه خانواده ای که خواهر و برادر آن روبه روی هم ایستاده اند، شکاف جدی میان طیف موسوم به اصولگرایان بیش از بقیه آثار آن مورد توجه قرار می گیرد.
تردید و شبهه
داریوش قنبری در بهار نوشته کمیته مشترک دولت و مجلس با هدف یافتن راهکارهایی برای حل اختلاف نظر دو قوه مقننه و مجریه درباره قانون هدفمند کردن یارانه ها تشکیل شده است اماجایگاه قانونی این کمیته هنوز برای نمایندگان محل تردید و شبهه برانگیز است و باید پرسید هدف از تشکیل این کمیته چیست؟
به نظر این نماینده اقلیت مجلس تشکیل جلسه در ارتباط با اجرای قانون و رایزنی مجلس با نمایندگان دولت برای مکلف کردن آنان به اجرای قانون در واقع زیر سوال بردن مجلس و تنزل جایگاه آن محسوب می شود.
در پایان مقاله بهار آمده دولت در این جلسه حتی حاضر نشده به پیشنهاد مجلسی ها در خصوص درآمد 20 هزار میلیارد تومان در مدت زمان 9 ماه به جای 12 ماه پاسخ مثبت بدهد و بر این عقیده است که باید لایحه یا طرحی جدید با محتوای 35 هزار میلیارد تومان به مجلس ارسال کند و نمایندگان نیز به آن رای مثبت بدهند که این در واقع مخدوش سازی جایگاه مجلس است.
چندان هم ساده نبود
محمد صادق جنان صفت در سرمقاله دنیای اقتصاد با اشاره به سرسختي و پايداري دولت و نهاد رياست جمهوري بر مواضع خود درباره هدفمند كردن يارانه‌ها كه از 18 ماه پيش و در مراحل گوناگون آشكار شده نوشته تداوم اين مجادله نشان مي‌‌دهد كه آزادسازي قيمت كالاها كه برخي گمان مي‌كردند كار آساني است و به راحتي آب خوردن انجام خواهد شد، چندان هم ساده نبوده و نيست.
به نوشته این اقتصاددان بلاتكليفي ميليون‌ها شهروند ايراني كه اكنون تا اندازه‌اي آثار تورمي منبعث از فضاي رواني يا تغييرات واقعي در قيمت كالاها و خدمات را احساس مي‌كنند، به فرسودگي بيشتر آنها منجر خواهد شد.
در انتهای مقاله دنیای اقتصاد آمده ده‌ها هزار بنگاه صنعتي، خدماتي، بازرگاني، حمل‌ونقل و كشاورزي نيز بدون قدرت تصميم‌گيري تازه درباره آينده بنگاه خود به دليل ابهام در اجرا و چگونه اجرا شدن اين قانون، هر روز نگراني بيشتري را احساس مي‌كنند.
صنعت یا طفیلی صنعت
مهرداد خدیر با عنوان صنعت یا طفیلی صنعت؟ در سرمقاله پول نوشته بخش صنعت در ایران در کنار انبوهی از مشکلات و کاستی‌های متعدد، بارکش فوتبال باشگاهی هم شده است. بازی- ورزشی که در دنیای امروز منبع درآمد سرشار برای «بنگاه‌ها»یی است که «باشگاه‌»‌خوانده می‌شوند در ایران نه که خود صنعت به حساب نمی‌آید که عملا طفیلی بخش صنعت شده است.
به نوشته این روزنامه نقل می‌کنند خریدار سهام شرکت فولاد خوزستان که قرار بود بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی ایران را رقم زند و خریدار سهام 1364میلیارد تومانی باشد هنگام بررسی حساب و کتاب این شرکت با هزینه‌های کلان باشگاه فوتبال این شرکت مواجه شد و همان‌جا گفت که این‌گونه هزینه‌ها از جانب او پذیرفتنی نیست. چه، اگر به فوتبال و باشگاه‌داری علاقه داشت یک باشگاه فوتبال را می‌خرید، نه یک کارخانه‌ را و نمی‌خواهد «آبرامویچ» ایران باشد و دوست دارد رشته مورد علاقه خود- فولاد- را توسعه دهد.
سرمقاله پول اضافه کرده گفته می‌شود یکی از دلایل انصراف او همین بود که دریافت، شرکت فولاد خوزستان تعهداتی دارد که هیچ ارتباطی با مقوله تولید و صنعت ندارد و یکی هم بحث فوتبال بود.باشگاه‌های فوتبال در تمام دنیا سودآورند الا ایران که به بخش صنعت آویزان است و از آن ارتزاق می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر