۱۳۸۹/۰۱/۲۳

فعالیت هسته ای ایران - بخش یک

جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد شدید از آنچه که «تهدید آمریکا به حمله اتمی علیه ایران خواند» اعلام کرد به سازمان ملل متحد شکایت خواهد برد.
یک بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی حاکی است این شکایت پاسخی است به استراتژی جدید اتمی آمریکا که روز سه شنبه توسط باراک اوباما اعلام شد.
دولت آمریکا روز سه شنبه ۶ آوریل، گزارشی را تحت عنوان «بازنگری استراتژی هسته ای آمریکا» به کنگره این کشور ارائه داد که بر اساس آن، آمریکا علیه کشورهایی که قدرت اتمی نیستند و به پیمان منع گشترش سلاح‌های اتمی پای بندند از بمب اتمی استفاده نخواهد کرد، اما این محدودیت هسته ای شامل حال ایران و کره شمالی نمی شود.
واشنگتن دو کشور ایران و کره شمالی را به تلاش برای تولید سلاح اتمی متهم می کند. ایران اصرار دارد که برنامه اتمی اش تنها اهداف صلح آمیز دارد.
آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز روز یکشنبه باراک اوباما را به تهدید تلویحی حمله اتمی علیه ایران متهم کرد.
رهبر جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۲۲ فروردین در دیدار با مقامات ارشد نظامی و انتظامی، سخنان مقامات آمریکایی را به ضرر آنان دانست و گفت: «معنای این گونه سخنان این است که دولت آمریکا، دولتی شریر و غیرقابل اعتماد است».
پیشتر در روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به ایالات متحده، وزارت خارجه جمهوری اسلامی را به شکایت علیه بیانات باراک اوباما ترغیب کردند. آنان از وزارت خارجه خواستند تا از دولت آمریکا به عنوان «تهدید کننده صلح و امنیت جهان» به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت ببرد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می گوید تهران هنگام تشکیل یک کنفرانس بین المللی اتمی در شنبه آینده، خواهان جهانی عاری از تسلیحات اتمی خواهد شد، و راه جدیدی برای رها ساختن جهان از تسلیحات اتمی باز خواهد کرد.
این همایش چند روز پس از کنفرانسی که قرار است با میزبانی آمریکا در واشنگتن تشکیل شود، برپا خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت او تردید دارد کشورهای شرکت کننده در کنفرانس واشنگتن به راستی قصد داشته باشند زرادخانه های تسلیحات اتمی خود را کاهش دهند.
رسانه های ایران گزارش می دهند نمایندگان ۶۰ کشور حضور خواهند داشت.
ایالات متحده در کنفرانس دو روزه که قرار است روز دوشنبه آغاز شود، میزبان رهبران ۴۷ کشور خواهد بود.
پیشتر در روز جمعه، محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران نسل جدید و سریعتری از سانتریفیوژهای ساخت داخل را فاش کرد.
در واشنگتن، سخنگوی وزات امور خارجه آمریکا گفت ایالات متحده باید به این نتیجه برسد که ایران «مقاصد ناهنجاری» در فعالیت های اتمی خود دارد، زیرا یک برنامه اتمی صلحجویانه نیازی به سانتریفیوژهای سریعتر نخواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر